Jak wpływać na poczucie własnej wartości?

masquerade-party-1

Na wstępie chciałabym wyjaśnić czym tak naprawdę jest poczucie własnej wartości, dlatego podaję definicję wg Nathaniela Brandena, doktora psychologii, psychoterapeuty i filozofa.

„Poczucie wartości to „skłonność” do doświadczania siebie jako osoby kompetentnej w zakresie stawiania czoła wyzwaniom przynoszonym przez życie, a także zasługującej na szczęście.”

Podoba mi się również rozbicie tego pojęcia na dwie kwestie: poczucie, czyli nasz emocjonalny stosunek do siebie i wartość, czyli ocena i przekonania o nas samych.

Nasze poczucie wartości kształtuje się już w czasie życia prenatalnego i w dzieciństwie, w relacjach z rodzicami, kolegami, nauczycielami. Tak naprawdę budujemy je przez całe nasze życie, bo to my jesteśmy odpowiedzialni za nasz rozwój i tym samym wzrost naszego poczucia wartości.

W mojej pracy bardzo często spotykam się z niskim poczuciem wartości wśród moich klientów. Brak poczucia własnej wartości jest powodem wielu niepowodzeń, rozczarowań i problemów związanych z podejmowaniem decyzji, nawet tych mało znaczących. Jest również powodem problemów w relacjach, niedyspozycji fizycznych i mentalnych, częstego poczucia winy i izolacji.   W skrajnych przypadkach doprowadzić może nawet do depresji i anoreksji.

W związku z tym, jeśli uważasz, że twoje poczucie wartości jest niewystarczające i przeszkadza ci w codziennym życiu, podaję kilka sposobów na jego wzmocnienie.

Pamiętaj o metodzie małych kroków, czyli wprowadzaniu w życie zmian stopniowo, krok po kroku. Nawet mały krok może zmienić na lepsze całe twoje życie.

Kroki ku wyższemu poczuciu wartości:

1/ Unikaj porównań – nie porównuj się do innych, jesteś jedyny/a w swoim rodzaju, unikatowy/a, nie ma drugiej takiej osoby na całym świecie. Możesz jedynie porównać się do osoby, którą byłeś/aś wczoraj.

2/ Podejmuj decyzje samodzielnie – sukces będzie tylko Twoją zasługą, a porażka – doświadczeniem, która cię wzmocni.

3/ Bądź asertywny/a- mów NIE temu, co ci nie służy, co nie jest zgodne z tobą, ale również ucz się mówić TAK rzeczom, które chcesz, o których zawsze marzyłeś/aś, a czułeś/aś, że na nie, nie zasługujesz.

4/ Bądź świadomy/a siebie – zamknij oczy na co najmniej 2 minuty i poczuj siebie, swoje ciało, mięśnie, czy są napięte, czy rozluźnione. Poczuj równocześnie całe swoje ciało od palców stóp po czubek głowy. Teraz obserwuj swoje myśli, jak przychodzą i odchodzą, nie zatrzymuj ich tylko je obserwuj. Ćwiczenie wspaniale poszerza świadomość, relaksuje i uspakaja nawet natrętne myśli.

5/ Ucz się empatii i obserwuj otoczenie – empatia poprawia zdolność patrzenia z punktu widzenia innej osoby, uwrażliwia na uczucia innych ludzi i tym samym polepsza naszą zdolność słuchania i rozumienia innych.

6/ Ucz się nowych rzeczy, poszerzaj swoją wiedzę.  Co działało wczoraj może dzisiaj już być nieaktualne.

7/ Stań się kowalem swojego losu- ustalaj swoje cele w różnych dziedzinach swojego życia np. nauczę się hiszpańskiego, będę miała idealną wagę do wakacji itp. i zacznij je realizować.

8/ Sprawiaj przyjemność sobie i innym. Jak się czujesz jak robisz komuś małą przysługę i widzisz wdzięczność w jego/ jej oczach lub słyszysz szczere dziękuję?

9/ Pokonuj swoje lęki – największym naszym ograniczeniem jest nasz strach przed porażką.  Co byś zrobił gdybyś się nie bał/a? Jak się czujesz, gdy w końcu zrobiłeś/aś coś, co długo odwlekałeś/aś?

10/ Bądź aktywny/a fizycznie – ćwiczenia uwalniają endorfiny, czyli hormony szczęścia. Czujesz się więc o wiele lepiej fizycznie i tym samym zwiększasz pewność siebie.

11/ W razie stresującej sytuacji weź 3 głębokie wdechy, poczujesz, jak tętno spada, a ty racjonalnie możesz spojrzeć na problem.

12/ Kiedy dostajesz komplement – powiedz – Dziękuję.

13/ Skupiaj swoje myśli na tym co chcesz, a nie na tym czego nie chcesz.

14/ Znajdź rzeczy, w których się wyróżniasz i skup się na nich.

15/ Nagradzaj się za postępy, które robisz.

16/ Wypisz rzeczy, które osiągnąłeś do tej pory i dopisuj do listy kolejne.

17/ Zrób listę swoich mocnych stron.

18/ Obserwuj swoje emocje – kilka razy w ciągu dnia, zastanów się co czujesz i nazwij te emocje.  Poszerzasz w ten sposób swoją świadomość.  Rozumienie i nazwanie emocji, którą właśnie odczuwasz, obserwowanie jej, powoduje, że masz większą swobodę działania, możesz postąpić zgodnie z tym impulsem, ale również możesz mu się nie poddać.

Mam nadzieję, że zastosujesz przynajmniej kilka z moich rad, jeśli uważasz, że chciałbyś/abyś podwyższyć swoje poczucie wartości.  Zachęcam do komentarzy, jeśi masz jakieś pytania to chętnie na nie odpowiem.

 

 

 

 

Reklamy

Te najprostsze pytania

Wczoraj miałam krótką prezentację mojej działalności w klubie networkingowym, mówiłam o tym czym się zajmuję i dlaczego robię to co robię a więc między innymi, że kocham inspirować ludzi do zmiany, do poszukiwania najlepszych dla nich rozwiązań, do osiągania ich prywatnych, zawodowych i biznesowych celów.

Mówiąc dlaczego właśnie jestem Coachem czułam jak moje serce rośnie, całą sobą czułam jak bardzo kocham to co robię i jak bardzo chcę aby każdy z Was też to czuł.

Gdy muszę w końcu iść spać często czuję niedosyt, myślę wtedy o tym co chcę zrobić następnego dnia i pozwalam mojej podświadomości popracować w nocy, gdy śpię, nad najlepszymi rozwiązaniami.  Moja praca to nie tylko sesje coachingowe, ale również poszerzanie wiedzy, poprzez książki, audiobooki, kursy, webinary, działania marketingowe, pisanie postów, przygotowywanie się do sesji, wybieranie zdjęć na portale społecznościowe, przygotowywanie warsztatów i jeszcze innych parę rzeczy.

Moja praca jest moją pasją i niektóre czynności wprowadzają mnie nawet w tzw. FLOW nazywamy to inaczej „uskrzydleniem”.  Gdy jestem w stanie FLOW tracę poczucie czasu, a nawet  czasami miejsca, całym swoim jestestwem skupiona jestem na tym co robię, nie czuję głodu, ani zmęczenia.  Mihaly Csikszentmihalyi powiedział: „Ludzie zdają się koncentrować najlepiej wtedy, kiedy zadanie wymaga od nich nieco większego niż zwykle wysiłku i są w stanie zdobyć się na taki wysiłek.  Jeśli wymagania są zbyt małe, to są znużeni. Jeśli są zbyt duże, to zaczynają się niepokoić.  Uskrzydlenie występuje w tej subtelnej strefie, która oddziela znużenie od niepokoju.”

photo-1461344577544-4e5dc9487184

A jakie czynności w Tobie wywołują ten niesamowity stan FLOW?

Czy w Twojej pracy miewasz takie chwile? A może odczuwasz je gdy pochłonięty jesteś zajęciem, które jest Twoją pasją?

Chciałabym Cię teraz prosić abyś zadał/a sobie kilka pytań:

Dlaczego robię to, co robię?

Dlaczego właśnie wybrałam/em taki zawód lub prowadzenie takiego właśnie biznesu?

Czy moje BIG WHY (duże dlaczego) jest rzeczywiście duże?

Czy moje BIG WHY sprawia, że z radością wstaję nawet bardzo wcześnie rano?

Jeśli na ostatnie pytanie odpowedziałaś/eś TAK to gratuluję, jeśli nie to życzę Ci udanych poszukiwań.  Dla ułatwienia możesz zadać sobie kilka dodatkowych pytań:

Co sprawia, że czuję, że żyję?

Co sprawia, że z radością wstaję bardzo wcześnie rano?

Co sprawia, że tracę poczucie czasu?

Mam nadzieję, że nie zamęczyłam Cię ilością pytań i szczerze odpowiedziałaś/eś sobie na nie.

Teraz proszę idź i zacznij to robić.  Powodzenia.