Jak wpływać na poczucie własnej wartości?

masquerade-party-1

Na wstępie chciałabym wyjaśnić czym tak naprawdę jest poczucie własnej wartości, dlatego podaję definicję wg Nathaniela Brandena, doktora psychologii, psychoterapeuty i filozofa.

„Poczucie wartości to „skłonność” do doświadczania siebie jako osoby kompetentnej w zakresie stawiania czoła wyzwaniom przynoszonym przez życie, a także zasługującej na szczęście.”

Podoba mi się również rozbicie tego pojęcia na dwie kwestie: poczucie, czyli nasz emocjonalny stosunek do siebie i wartość, czyli ocena i przekonania o nas samych.

Nasze poczucie wartości kształtuje się już w czasie życia prenatalnego i w dzieciństwie, w relacjach z rodzicami, kolegami, nauczycielami. Tak naprawdę budujemy je przez całe nasze życie, bo to my jesteśmy odpowiedzialni za nasz rozwój i tym samym wzrost naszego poczucia wartości.

W mojej pracy bardzo często spotykam się z niskim poczuciem wartości wśród moich klientów. Brak poczucia własnej wartości jest powodem wielu niepowodzeń, rozczarowań i problemów związanych z podejmowaniem decyzji, nawet tych mało znaczących. Jest również powodem problemów w relacjach, niedyspozycji fizycznych i mentalnych, częstego poczucia winy i izolacji.   W skrajnych przypadkach doprowadzić może nawet do depresji i anoreksji.

W związku z tym, jeśli uważasz, że twoje poczucie wartości jest niewystarczające i przeszkadza ci w codziennym życiu, podaję kilka sposobów na jego wzmocnienie.

Pamiętaj o metodzie małych kroków, czyli wprowadzaniu w życie zmian stopniowo, krok po kroku. Nawet mały krok może zmienić na lepsze całe twoje życie.

Kroki ku wyższemu poczuciu wartości:

1/ Unikaj porównań – nie porównuj się do innych, jesteś jedyny/a w swoim rodzaju, unikatowy/a, nie ma drugiej takiej osoby na całym świecie. Możesz jedynie porównać się do osoby, którą byłeś/aś wczoraj.

2/ Podejmuj decyzje samodzielnie – sukces będzie tylko Twoją zasługą, a porażka – doświadczeniem, która cię wzmocni.

3/ Bądź asertywny/a- mów NIE temu, co ci nie służy, co nie jest zgodne z tobą, ale również ucz się mówić TAK rzeczom, które chcesz, o których zawsze marzyłeś/aś, a czułeś/aś, że na nie, nie zasługujesz.

4/ Bądź świadomy/a siebie – zamknij oczy na co najmniej 2 minuty i poczuj siebie, swoje ciało, mięśnie, czy są napięte, czy rozluźnione. Poczuj równocześnie całe swoje ciało od palców stóp po czubek głowy. Teraz obserwuj swoje myśli, jak przychodzą i odchodzą, nie zatrzymuj ich tylko je obserwuj. Ćwiczenie wspaniale poszerza świadomość, relaksuje i uspakaja nawet natrętne myśli.

5/ Ucz się empatii i obserwuj otoczenie – empatia poprawia zdolność patrzenia z punktu widzenia innej osoby, uwrażliwia na uczucia innych ludzi i tym samym polepsza naszą zdolność słuchania i rozumienia innych.

6/ Ucz się nowych rzeczy, poszerzaj swoją wiedzę.  Co działało wczoraj może dzisiaj już być nieaktualne.

7/ Stań się kowalem swojego losu- ustalaj swoje cele w różnych dziedzinach swojego życia np. nauczę się hiszpańskiego, będę miała idealną wagę do wakacji itp. i zacznij je realizować.

8/ Sprawiaj przyjemność sobie i innym. Jak się czujesz jak robisz komuś małą przysługę i widzisz wdzięczność w jego/ jej oczach lub słyszysz szczere dziękuję?

9/ Pokonuj swoje lęki – największym naszym ograniczeniem jest nasz strach przed porażką.  Co byś zrobił gdybyś się nie bał/a? Jak się czujesz, gdy w końcu zrobiłeś/aś coś, co długo odwlekałeś/aś?

10/ Bądź aktywny/a fizycznie – ćwiczenia uwalniają endorfiny, czyli hormony szczęścia. Czujesz się więc o wiele lepiej fizycznie i tym samym zwiększasz pewność siebie.

11/ W razie stresującej sytuacji weź 3 głębokie wdechy, poczujesz, jak tętno spada, a ty racjonalnie możesz spojrzeć na problem.

12/ Kiedy dostajesz komplement – powiedz – Dziękuję.

13/ Skupiaj swoje myśli na tym co chcesz, a nie na tym czego nie chcesz.

14/ Znajdź rzeczy, w których się wyróżniasz i skup się na nich.

15/ Nagradzaj się za postępy, które robisz.

16/ Wypisz rzeczy, które osiągnąłeś do tej pory i dopisuj do listy kolejne.

17/ Zrób listę swoich mocnych stron.

18/ Obserwuj swoje emocje – kilka razy w ciągu dnia, zastanów się co czujesz i nazwij te emocje.  Poszerzasz w ten sposób swoją świadomość.  Rozumienie i nazwanie emocji, którą właśnie odczuwasz, obserwowanie jej, powoduje, że masz większą swobodę działania, możesz postąpić zgodnie z tym impulsem, ale również możesz mu się nie poddać.

Mam nadzieję, że zastosujesz przynajmniej kilka z moich rad, jeśli uważasz, że chciałbyś/abyś podwyższyć swoje poczucie wartości.  Zachęcam do komentarzy, jeśi masz jakieś pytania to chętnie na nie odpowiem.

 

 

 

 

Reklamy

4 thoughts on “Jak wpływać na poczucie własnej wartości?

  1. Dziękuję za pomocne rady ! Z pewnością stosowanie ich nie należy do najłatwiejszych, ale zdecydowanie pomaga wpływać na poczucie własnej wartości. Każdy z nas jest wyjątkowy, ma swoje unikalne umiejętności, talenty. O tym musimy pamiętać i powtarzać to sobie, jak najczęściej 🙂

    Polubienie

    • Dziękuję za komentarz, zgadzam się w zupełności, zmiana nie jest łatwa, ale zawsze warto, musimy pamiętać o tych małych krokach, które wiele zmieniają w naszym życiu i budują nasze poczucie własnej wartości.

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s